شکلات پرتقالي






مواد لازم:

کيک وانيلي: 1 واحد آماده
مرباي پوست پرتقال: 200 گرم، ريز خردشده
شکلات ذوب شده: 300 گرم
کره: 80 گرم
شکلات چيپسي قهوه اي: 75 گرم
خلال پسته: 75 گرم

طرز تهيه:

ابتد کيک وانيل مورد نظر را با دست کاملاً پر کرده وداخل ظرف گودي مي ريزيم. شکلات و کره را داخل ظرفي فلزي ريخته و روي بخار آب به طريق ين ماري ذوب مي کنيم. مرباي پوست پرتقال را از قبل آماده کرده و کاملاً ريز خرد مي کنيم (بهتر است که مرباي ما کمي شهد داشته باشد). شکلات و کره ذوب شده را به همراه مربا به کيک پودر شده اضافه کرده و با يک ليسک کاملاً مخلوط مي کنيم؛ در اين مرحله بهتر است مواد را با دست کمي چنگ بزنيم تا خمير لطيف و يکدستي حاصل شود. در آخر کار خلال پسته و شکلات چيپسي را اضافه کرده و با دست کاملاً به خورد مواد مي دهيم.
از خمير آماده به اندازه يک گردو برداشته و گلوله مي کنيم. سعي ما بر اين است که خمير را زياد در دست نگه نداريم، چون بيش از اندازه شل مي شود. تمامي مايه را به همين صورت گلوله کرده و در يک سيني مي چينيم؛ سپس سيني را چند دقيقه داخل فريزر قرار مي دهيم تا شکلات هاي ما سفت شوند (مدت قرار دادن شکلات ها در فريزر نبايد بيش از 30 دقيقه باشد)؛ سپس آنها را از فريزر خارج کرده و تا سرد هستند، تزئين را شروع مي کنيم.
براي اين کار مقداري شکلات تخته اي سياه را روي بخار آب ذوب مي کنيم. بهتر است سعي کنيم که کره يا روغن مايع به شکلات اضافه نکنيم؛ اين کار اشتباه بوده و بافت شکلات را از بين مي برد( تنها درمواقع که واقعاً مبجور به رقيق کردن شکلات بوديد از مقدار کمي روغن جامد استفاده کنيد)؛ سپس گلوله هاي آماده شده را داخل شکلات ذوب شده مي غلطانيم و روي سطحي که از قبل چرب کرده ايم، قرار مي دهيم و بهتر است سطحي که چرب مي کنيم از جنسي آلومينيوم (فويل) باشد. اگر چنين سطحي در دسترس نبود ، از يک سطح شيشه اي استفاده مي کنيم.
نکته: در شيريني پزي، شکلات سازي و حتي آشپزي، بهترين و بي ضررترين انتخاب براي چرب کردن قالب و سطوح، کره است. پس از خشک شدن جداره شکلاتي، مقدراي از شکلات ذوب شده سفيدرنگ را داخل قيف ريخته و مطابق تصوير روي گلوله هاي قهوه اي را با آن طراحي کنيد. اين شکلات را به مدت طولاني مي توانيد خارج از يخچال نگهداري کنيد.
منبع: نشريه زندگي ايده آل شماره 41